Talentmanagement organisatie icon Roosmarijn HaringLouter geluk? 

Je wilt rust in je hoofd. Even dat hok met kakelende kippen uit. Wat kunnen ze te keer gaan die dames. Je bent blij dat je team qua grootte weer een beetje op orde is. Er is nog één niet ingevulde vacature. Maar het zijn nu wel allemaal dames. Ze doen hun werk richting de klant goed. Onder elkaar is de communicatie wel eens wat moeizaam, duh, understatement. Soms heb je het gevoel dat ze te veel gelijk zijn. Het zijn talentvolle teamleden, alleen een beetje veel van hetzelfde talent.

Frustratie

Met flinke tred loop je het bos in. Niks ‘één-zijn-met-de-natuur’. Beweging heb je nodig. Je wilt je frustratie kwijt. Dat hoofd moet leeg. En het liefst een beetje rap. De paden zijn recht toe recht aan. Lekker duidelijk. Iedere recreant heeft zijn of haar eigen pad: wandelpaden, fietspaden, mountainbike paden. Dan sta je stil bij het ruiterpad. Je kijkt naar het hoefijzer. Geluk. Is talent een kwestie van geluk?

Talentmanagement

Wat kan jij er aan doen om het talent in je team beter te managen? Enerzijds zie je het behouden van waardevolle medewerkers als misschien wel je meest strategische uitdaging. Anderzijds zou meer diversiteit in je team wellicht tot verrassingen kunnen leiden. Binnen jouw organisatie wordt er bij talentmanagement meestal alleen naar alle leidinggevenden gekeken en worden medewerkers die essentieel zijn voor het realiseren van de organisatiedoelen gemakkelijk vergeten. Jij vindt dat Talent Management niet alleen het domein is van HR. Natuurlijk moet de HR-afdeling zorgen voor de tools en het bijbehorende beleid, maar je vindt dat jij èn je teamleden zelf verantwoordelijk zijn.

Teveel van hetzelfde

Je denkt aan je team. Het zijn allemaal perfectionisten. Dat klinkt natuurlijk ideaal. Maar dankzij organisatiepsycholoog Meredith Belbin weet je dat dat niet zo is. Voor zijn onderzoek ontwierp hij samen met zijn medewerkers van de ITRU in Cambridge het spel ‘Teamopoly’. Dit is een soort Monopolie voor teams van vier mensen. Belbin vormde voor het spel teams met gelijksoortige karakters en teams met karakters die elkaar juist aanvulden. Wat bleek? Goed functionerende teams bestaan uit mensen die elkaar aanvullen èn tegenwicht bieden. Teams met bijvoorbeeld alleen creatievelingen hebben de meest fantastische ideeën, maar komen nooit verder dan dat.

Conflicten bespreken

Misschien leidt diversiteit wel tot een beter resultaat omdat het dwingt tot meer afstemming met elkaar. Je blik valt op twee paaltjes naast het pad. Kennelijk is dit pad toch bestemd voor zowel ruiters als wandelaars. Je vraagt je af of dat in het weekend wel eens tot conflicten leidt tussen recreanten. Nu is het lekker rustig in het bos. Je neemt een hap adem. Waar intensief wordt samengewerkt ontstaan nou eenmaal conflicten. Je probeert conflicten te voorkomen doordat je samen met je team duidelijke taakafbakeningen hebt gemaakt.

Heldere werkprocedures

Door schade en schande heb je dat geleerd. Binnen je team waren persoonlijke conflicten ontstaan omdat de werkprocedure niet helder was. Twee collega’s wisten niet goed wat hun taak was. Voorheen bij IT werkte je voornamelijk met mannen. Nu bij het Klantcontactcentrum heb je te maken met vrouwen. Het lijkt erop dat vrouwen het vaak lastiger vinden om zakelijk met conflicten om te gaan. Ook al zijn de rollen en taken allang helder. Je merkt dat de spanning nog lang blijft hangen.

Talentmanagement team Roosmarijn Haring

Samenwerken

Je beseft je terdege dat bij samenwerken ook conflicten horen. Langzaam aan gaan jullie de goede kant op. Je hebt je voorgenomen om het functieprofiel voor de vacature samen met je team op te gaan stellen. Welke competenties kunnen jullie in het team gebruiken? Om dat te kunnen beoordelen wil je dat iedereen eerst zelf inzicht krijgt in het talent en de in het team aanwezige competenties. Je besluit een actieve teamsessie te plannen.

Talentmanagement met competenties

Terwijl je zo in het bos loopt heb je een plannetje voor een talenten & competenties teamsessie. Je gaat de groep in tweeën delen. Beide groepen geef je een opdracht. Elke groep gaat met elkaar op zoek naar een talent of competentie die iedereen bezit, dus zonder uitzondering. Je gaat hen stimuleren om niet naar oppervlakkige overeenkomsten te zoeken, maar juist naar bijzondere of opvallende. Zo kunnen ze ontdekken of en in hoeverre ze gelijk zijn. Iedereen komt aan de beurt. Daarna laat je de beide groepen de lijst talenten met elkaar vergelijken. Vervolgens laat je de groepen op zoek gaan naar verschillende competenties. Welke competentie is uniek binnen de groep? Zo sla je twee vliegen in één klap: je team leert hoe gelijk ze zijn èn helpt jou te ontdekken welke competenties er in het team nog niet zijn. Vol energie loop je het bos uit. Dit gaat lukken!

Ken jij de talenten in je team? Doe deze talenten en competenties-oefening in je team. Laat je hieronder even weten of je het gaat doen en na afloop hoe jullie het hebben ervaren? Vragen of andere reacties zijn ook welkom.

 

Pin It on Pinterest

Share This