Onzichtbaar in de sneeuwJezelf profileren icon Roosmarijn Haring

Je zit in de auto. De sneeuw vliegt op je af. Dikke vlokken die tegen je raam aan plakken en je tijdelijk het zicht ontnemen. Je luistert naar een podcast van Simon Sinek. Voor je werk in de zorg maak je heel wat uren in de auto. Je hebt besloten van de nood een deugd te maken. Vandaar de podcasts. Dan leer je nog eens wat onderweg. Deze keer de beurt aan Simon Sinek. Het gaat over zijn beroemde ‘why’ en de gouden cirkel. Het boek ligt ongelezen al een hele tijd te wachten in je iBooks App. Met de podcast kom je er tenminste aan toe. Want met je werk, je gezin èn je mantelzorg kom je verder nergens aan toe.

Waarom doe jij wat je doet?

Simon praat door je gedachten heen en trekt je aandacht. “Iedere organisatie of team kan wel vertellen wàt ze doen. Ze weten welke producten ze verkopen en welke diensten ze leveren. Sommige organisaties weten hoe ze doen wat ze doen. Dit zijn de dingen waarvan wij denken dat we beter zijn dan onze concurrentie. Maar er zijn weinig organisaties die kunnen aangeven wààrom ze doen wat ze doen. En dan hebben we het niet over hoeveel geld ze verdienen – want dat is een resultaat.” Met ‘waarom’ doelt Sinek op ‘wat is je doel’, ‘wat is je oorzaak’, ‘wat is het waar je in gelooft’. Mh, waarom bestaat jouw team of organisatie, je denkt na. Waarvoor en waarom ben jij opgestaan vanmorgen? Jij weet het wel: je wil betekenis geven.

Veranderingen vertalen

“Waarom verwachten we van mensen dat als we vertellen wat we doen en hoe we dat doen dat zij weten waarom we dat doen?”, gaat Sinek verder. Dat is waar, denk jij… Doen we dat zodat zij kunnen raden wat onze passie is? Wat onze drijfveren zijn? Waarom de lichtjes in onze ogen gaan glimmen als we het over onze hulpverlening hebben, dus over onze diensten en producten? Sinek galmt in je hoofd. Hoe vertaal je dit naar jouw zorgsector? Hij zei dat elke inspirerende leider andersom denkt, van binnen naar buiten: zij beginnen met het waarom, dan het hoe en daarna pas het wat.

Apple denkt anders

Sinek neemt als voorbeeld jouw favoriete merk Apple. Als Apple was zoals iedereen, dan zouden ze zeggen: “Wij maken hele goede computers, ze zien er prachtig vormgegeven uit en ze zijn gemakkelijk en gebruiksvriendelijk. Eéntje kopen?” Maar Apple denkt andersom en zegt: “In alles wat we doen, geloven wij vanuit ons hart. We genieten ervan te kijken of we of de bestaande markt kunnen verbeteren. We denken anders. Dat doen we door computers te maken die er prachtig vormgegeven uitzien en die gemakkelijk en gebruiksvriendelijk zijn. We maken trouwens ook hele goede computers. Eéntje kopen?” Dat voelt anders. Apple gebruikers kopen omdat ze geloven wat Apple gelooft.”

Onzichtbare drang

Je parkeert de auto. Opeens heb je een ontzettende drang om onzichtbaar te zijn in het sneeuwwitte landschap. Je wil je graag verstoppen, wegkruipen, onzichtbaar zijn. Om eerlijk te zijn ben je erg terughoudend om jezelf te laten zien. Je hebt eigenlijk een hekel aan mensen die aanwezig zijn. Mensen die ‘profilerend’ hebben als kernkwaliteit. Zij durven er wel te zijn. Ze zijn zeker van hun zaak. Niet bang om zichzelf te laten zien. Zij hebben geen schroom om op mensen af te stappen. Zíj vertrouwen op hun eigen inzichten, iets tè naar jouw idee.

Kernkwaliteit versus valkuil

Jij vindt dit soort types vaak teveel in het middelpunt van de belangstelling staan. Ook binnen jouw team. Alhoewel het er niet veel zijn, zijn ze wel heel zichtbaar. Jij vindt dat het om jullie als team zou moeten gaan en niet over die ene persoon die het boegbeeld wil zijn op de voorkant van het schip. Maar ja, je weet ook dat wellicht gewoon de valkuil is van die persoon. Jij zou hem graag wat leren over bescheidenheid als jij wat zelfverzekerdheid zou mogen lenen. Misschien toch eens samen over hebben. Je even vet kwetsbaar opstellen. Als je durft… Wie weet.

Schijnbare werkelijkheid

Je hebt zin om in een schijnbare werkelijkheid te stappen. Zoals je je dochter van 14 ziet doen, met een Virtual Reality bril op. Wat zou er gebeuren als jij die hier in de sneeuw op zou zetten? Virtual Reality (VR) betekent letterlijk ‘schijnbare werkelijkheid’. Het is het zo goed mogelijke nabootsen van de echte werkelijkheid. Maar dan vast zonder de onaangename gevoelens die jij voelt? Je kijkt rond in de sneeuw…

Virtual Reality

Bij Virtual Reality wordt al snel gedacht aan een met de computer gemaakte 3D-wereld waar je in kan deelnemen. En met de komst van de VR-brillen wordt je deelname aan die irreële wereld natuurlijk ook wel heel geloofwaardig. Zoonlief (16) wees je fijntjes op het verschil met Augmented Reality (AR). Bij AR wordt het beeld samengevoegd met de werkelijkheid die zichtbaar blijft. Als het ware een hologram. Je zou willen dat je af en toe zo’n bril op kon zetten om een ander mens te worden. jezelf profilren zichtbaar onzichtbaar Roosmarijn Haring

Onzichtbaar zijn

Jij bent opgevoed om onzichtbaar te zijn. Jij hebt geleerd om alert te zijn op de gevoelens en behoeften van anderen. Impliciet heb jij hiermee de boodschap ingeprent dat je eigen behoeften en gevoelens er niet zo toe doen. En dat deze ondergeschikt zijn aan die van de ander. Jij leerde van je ouders en familie dat je moest geven. Ook om er niets terug te verwachten. Hierdoor kan je helemaal los blijven van je eigen behoeften. Zonder contact te hebben met wat voor jezelf belangrijk is en waar jouw wensen en ideeën liggen.

Wil jij gezien worden?

Lang heb je jezelf wijs gemaakt dat jouw wensen helemaal niet zo belangrijk zijn. Voor jou gaat het om zorgen voor anderen. Richting je mid-life –nee je noemt het geen crisis, eerder een zegen- kwam daar een keerpunt. Na veel gesprekken met mensen die er voor hebben doorgeleerd weet jij dat jij ook een mening mag hebben. Je weet de vragen nog goed die je keer op keer werden gesteld:
  1. Als je je niet gezien of begrepen voelt door anderen, kom je dan voor jezelf op of hou je je mond
  2. Voel je zo goed wat anderen willen, dat jij instemt met wat zij willen, ook al wil je misschien zelf iets anders
  3. Ben je geneigd om de wensen en behoeften van anderen voor je eigen wensen en gevoelens te laten gaan?
  4. Ga je conflicten uit de weg om de lieve vrede te bewaren? Alles beter dan ruzie?
  5. Vraag je anderen wel eens om hulp of doe je alles zelf?

Zichtbaar zijn is moedig

Met ferme passen loop je door de sneeuw. Je schopt de sneeuw met je bergschoenen voor je uit. Er is moed voor nodig. Jezelf zichtbaar maken. Pas als je zelf zichtbaar bent kun je ook bijdragen aan het zichtbaar maken van je team en je organisatie. Als je eigen wensen en behoeften onzichtbaar zijn voor jezelf, hoe kunnen je collega’s deze dan zien? Jouw wensen waren voor hen onzichtbaar. Daar wil je verandering in brengen. Omdat jij accepteerde dat anderen je niet hoefden te zien en je zonder eerbied konden behandelen -omdat je een conflict wilde vermijden-, trainde jij anderen eigenlijk om jou als meer onzichtbaar te ervaren. Indirect vertelde je hen dat ze geen rekening hoefden te houden met jouw gevoelens en mening. Tijd voor verandering!

Jezelf wegcijferen

Je weet dat je niet de enige bent. Je komt ze heel vaak tegen: andere onzichtbare vrouwen die net als jij ook in de zorg werken. Ook zij cijferen zichzelf totaal weg voor het gezin en voor hun werk. En bizar genoeg zijn ze net als jij ook vaak nog mantelzorger. Loyaal aan alles en iedereen behalve aan zichzelf. Iedereen om hen heen neemt de tijd voor zichzelf en jullie komen er niet op om dit ook voor jezelf te regelen.

Jezelf profileren

<PLOF> Plotseling klapt er een bak sneeuw van een dennentak naar beneden, zo in je nek en in je capuchon. Een rilling gaat over je rug. Opeens weet je wat je te doen staat. Je hoeft niet van introvert opeens extravert te worden. Nee, je gaat jezelf op jouw manier profileren. Jij weet al waar je kwaliteiten liggen en ook juist waar die niet liggen. Jij kent je valkuilen, je aandachtspunten en je weet wat je nog wil leren. Nu is het moment om anderen dat te laten zien. Jezelf profileren door bij jezelf te blijven. Thuis ga je het straks op papier zetten. En voor morgen maak je een afspraak bij je teamleider.
Zichtbaar zijn kost veel energie. Jezelf profileren. Durf jij het aan? Deel hier jouw verhaal en inspireer een ander!

Pin It on Pinterest

Share This